syurga novel

Saturday 7 July 2012

262. Cinta Sufi - Annur Puteri


  • Ada keberanian yang khas pada penulis novel ini yang cuba membongkar kegelisahan dan citra wanita yang terbelenggu dalam masa silamnya. Annur Puteri berjaya melahirkan watak gadis intelek dan dinamik. Dia bukan paranoid atau androphobia dengan lelaki. 

  • Tetapi di dalam dirinya kental dengn dinamika wanita alaf baru. Cinta yang ditagihnya, bukan cinta ala remaja Melayu kontemporari, sebaliknya cinta yang berbobot. Ini terjadi kerana masa lalu Sufi, yang banyak mengajarnya menjadi perempuan yang lebih berhemah dan bijaksana, khasnya ketika berdepan dengan dunia lelaki.

  •  Dua jejaka yang jatuh hati dengannya, Helmi dan Danish menjadi objeknya dalam mencari keikhlasan dan kesucian cinta mereka. Kenapa Sufi memiliki watak yang begitu unik? Bukan sahaja pengalaman masa lalu yang melingkari diri dan keluarganya turut mematangkan peribadi gadis yang istimewa ini, tetapi juga realiti kehidupan masa kini.

  •  Justeru, Cinta Sufi wajar dibaca oleh generasi remaja dan para siswa Melayu dalam kerangka membentuk sahsiah yang proaktif dan dinamik. Di dalam diri Sufi ada sesuatu yang tidak dimiliki wanita lain dalam zaman serba mencabar ini.

No comments:

Post a Comment